dr hab. prof. UW Krystyna Szymankiewicz
Zakład Dydaktyki Języków Romańskich
Profesor uczelni (grupa badawczo-dydaktyczna)
k.szymankiewicz@uw.edu.pl
Tematyka badań
Problematyka kształcenia nauczycieli języków obcych, zwłaszcza w zakresie rozwijania kompetencji zawodowych, samoświadomości zawodowej, refleksyjnej praktyki ; rozwijanie kompetencji różnojęzycznej w ramach nauczania języka obcego ; poznawcze i metapoznawcze aspekty procesu uczenia się języków w ujęciu strategicznym.
Publikacje
- Kucharczyk R., Szymankiewicz K., 2024, « Le contexte d’enseignement/apprentissage des langues étrangères en Pologne – entre objectifs institutionnels, représentations sociales des langues et stratégies d’enseignement/apprentissage »[in :] K. Ben Abdallah, D. Di Pardo Léon-Henri (red.) De l’appropriation langagière en cotextes plurilingues et pluriculturels. Quelles approches, quels outils et quels enjeux pour la didactique du FLE/FLS ?, Peter Lang, Bruxelles – Berlin – Chennai – Lausanne – New York – Oxford, s. 143-164.
- Szymankiewicz K., 2023, „Rola szkolnego opiekuna praktyk w świetle analizy rozmów pohospitacyjnych z przyszłymi nauczycielami języka francuskiego”, Neofilolog, 61/1 (2023), s. 50-68.
- Sujecka-Zając J., Szymankiewicz K., 2022, « Autoconscience professionnelle des enseignants de langues étrangères – comment outiller les étudiants en formation initiale ? », Glottodidactica 49/1, s. 197–215.
- Szymankiewicz K., 2021, « L’écriture réflexive en tant qu’outil de formation initiale des enseignants de langues étrangères » [in :] M. Kostro, K. Szymankiewicz, M. Grycan (red.) Między językami, między kulturami. Prace ofiarowane Krystynie Wróblewskiej-Pawlak, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 255-268.
- Szymankiewicz K., 2020, « Les compétences professionnelles des futurs enseignants de français langue étrangère : valorisation du plurilinguisme » [in :] F. Kakoyianni-Doa, M. Monville-Burston, S. Papadima-Sophocleous, F. Valetopoulos (red.) Langues moins Diffusées et moins Enseignées (MoDiMEs). Langues enseignées, langues des apprenants / Less Widely Used and Less Taught Languages. Language learner’s L1s and languages taught as L2s, P.I.E. Peter Lang S.A., Bruxelles, Bern, Berlin, New York, Oxford, Wien, s. 17-30.
- Kucharczyk, Radosław, Szymankiewicz, Krystyna, 2019, « L’autonarration en tant que méthode d’investigation sur la compétence plurilingue », Studia Romanica Posnaniensia, , vol. 46, nr 2, 81-97.
- Szymankiewicz K., 2017, Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja – Uczenie się – Rozwój, Werset – Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Lublin – Warszawa.
- Więcej: https://www.researchgate.net/profile/Krystyna-Szymankiewicz/research