ul. Dobra 55, Warszawa

Instytut Romanistyki UW

Krystyna Szymankiewicz

dr hab. prof. UW Krystyna Szymankiewicz

Zakład Dydaktyki Języków Romańskich 

Profesor uczelni (grupa badawczo-dydaktyczna) 

k.szymankiewicz@uw.edu.pl

Tematyka badań

Problematyka kształcenia nauczycieli języków obcych, zwłaszcza w zakresie rozwijania kompetencji zawodowych, samoświadomości zawodowej, refleksyjnej praktyki ; rozwijanie kompetencji różnojęzycznej w ramach nauczania języka obcego ; poznawcze i metapoznawcze aspekty procesu uczenia się języków w ujęciu strategicznym.

Publikacje
  • Kucharczyk R., Szymankiewicz K., 2024, « Le contexte d’enseignement/apprentissage des langues étrangères en Pologne – entre objectifs institutionnels, représentations sociales des langues et stratégies d’enseignement/apprentissage »[in :] K. Ben Abdallah, D. Di Pardo Léon-Henri (red.) De l’appropriation langagière en cotextes plurilingues et pluriculturels. Quelles approches, quels outils et quels enjeux pour la didactique du FLE/FLS ?, Peter Lang, Bruxelles – Berlin – Chennai – Lausanne – New York – Oxford, s. 143-164.
  • Szymankiewicz K., 2023, „Rola szkolnego opiekuna praktyk w świetle analizy rozmów pohospitacyjnych z przyszłymi nauczycielami języka francuskiego”, Neofilolog, 61/1 (2023), s. 50-68.
  • Sujecka-Zając J., Szymankiewicz K., 2022, « Autoconscience professionnelle des enseignants de langues étrangères – comment outiller les étudiants en formation initiale ? », Glottodidactica 49/1, s. 197–215. 
  • Szymankiewicz K., 2021, « L’écriture réflexive en tant qu’outil de formation initiale des enseignants de langues étrangères » [in :] M. Kostro, K. Szymankiewicz, M. Grycan (red.) Między językami, między kulturami. Prace ofiarowane Krystynie Wróblewskiej-Pawlak, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 255-268. 
  • Szymankiewicz K., 2020, « Les compétences professionnelles des futurs enseignants de français langue étrangère : valorisation du plurilinguisme » [in :] F. Kakoyianni-Doa, M. Monville-Burston, S. Papadima-Sophocleous, F. Valetopoulos (red.) Langues moins Diffusées et moins Enseignées (MoDiMEs). Langues enseignées, langues des apprenants / Less Widely Used and Less Taught Languages. Language learner’s L1s and languages taught as L2s, P.I.E. Peter Lang S.A., Bruxelles, Bern, Berlin, New York, Oxford, Wien, s. 17-30. 
  • Kucharczyk, Radosław, Szymankiewicz, Krystyna, 2019, « L’autonarration en tant que méthode d’investigation sur la compétence plurilingue », Studia Romanica Posnaniensia, ,  vol. 46, nr 2, 81-97. 
  • Szymankiewicz K., 2017, Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja – Uczenie się – Rozwój, Werset – Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Lublin – Warszawa. 
  • Więcej: https://www.researchgate.net/profile/Krystyna-Szymankiewicz/research 
Przebieg kariery naukowej

Od 1994 r. asystent-stażysta w Instytucie Romanistyki;
zatrudniona od 1995 roku na stanowisku asystenta;
w 2003 roku uzyskała stopień doktora na podstawie pracy „Dyskurs edukacyjny na lekcji języka obcego”;
od 2003 adiunkt;
W roku 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego;

Od 2024 profesor uczelni

Działalność

Opiekun praktyk pedagogicznych w IR

Członkini Rady naukowej Instytutu Romanistyki oraz Rady Wydziału Neofilologii

Od 2024 – koordynator modułu metodycznego W kadencji 2013-2017 – Kierownik Zakładu Dydaktyki Języków Romańskich w IR UW 
W kadencji 2012-2016 – przewodnicząca Komisji j. francuskiego przy RK ds. Certyfikacji Biegłości Językowej UW:
Od 06.2010 do 09.2011 – Przewodnicząca Komisji Egzaminacyjnej z języka francuskiego przy Radzie Koordynacyjnej ds. Certyfikacji Biegłości Językowej UW.

Członkostwo w organizacjach i stowarzyszeniach

Członkini Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

PROJEKTY

Od 01.09.2023 koordynatorka na UW 3-letniego projektu Erasmus+ KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education (2023-2026): COMMUNIKITE (COMMUNICATIVE Needs in a First-aid KIT for humanitarian EMERGENCY situations).

https://communikite.usal.es/

2005 – udział w projekcie Language Educator Awarness realizowanym przez ECML (European Centre for Modern Languages) w Grazu (opracowywanie i testowanie materiałów do kształcenia nauczycieli w celu uwrażliwiania na wielojęzyczność i wielokulturowość w nauczaniu języków obcych).