ul. Dobra 55, Warszawa

Instytut Romanistyki UW

Jolanta Sujecka-Zając

prof. dr hab. Jolanta Sujecka-Zając

Zakład Dydaktyki Języków Romańskich 

Profesor (grupa badawczo-dydaktyczna) 

jolanta.zajac@uw.edu.pl

Tematyka badań

Zajmuje się badaniami związanymi z glottodydaktyką w jej interdyscyplinarnym kontekście m. in. znaczeniem nauk pragmatycznych dla dydaktyki języków obcych, współczesnymi koncepcjami kształcenia językowego, rolą i znaczeniem strategii ( w tym zwłaszcza strategii metapoznawczych) dla podniesienia skuteczności procesu dydaktycznego, miejscem ESOKJ i dokumentów europejskich w organizacji kształcenia językowego oraz problematyką uczenia się i wspierającą rolą nauczyciela dla uczenia uczenia się (savoir-apprendre) 

PublikacjE
  • (2016) Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej, Instytut Romanistyki / Werset, Warszawa/Lublin, p. 350. 
  • (2019) (co-auteur Maciej Smuk), « Importance de la norme linguistique dans l’autonarration des étudiants en philologie romane » [w :] Katarzyna Karpińska-Szaj et Bernadeta Wojciechowska (dir.) Studia Romanica Posnaniensia 46/2 La narration en didactique des langues, Wydawnictwo Naukowe UAM : Poznań, p. 111-122. 
  • (2021), « Pédagogie universitaire rénovée à l’époque de la pandémie : comment passer de l’autre côté de l’écran ? » In : Neofilolog 57/2 (dir. R. Kucharczyk, J. Krajka), p. 249-264. 
  • (2022)(co-auteure) Krystyna Szymankiewicz),  « Autoconscience professionnelle des enseignants de langues étrangères – comment outiller les étudiants en formation initiale ? » In : Glottodidactica 1/2022 (dir. M. Smuk), p.197-216.  
  • (2022), « Comment (se) former à la médiation relationnelle en classe de langue ? Analyse dans l’optique du Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs (2018)” In:  Magdalena Lipińska et Magdalena Szeflińska-Baran (dir.), L’art de vivre, de survivre, de revivre. Approches linguistiques. Le 50e anniversaire des études romanes à l’Université de Łódź, Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 251-263. 
Przebieg kariery naukowej

1985- tytuł magistra, Instytut Romanistyki UW
1995 – tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa: “De l’enseignement de la civilisation à la réflexion interculturelle en classe de langue”
2005 – tytuł doktora habilitowanego w zakresie językoznawstwa : « Du communicatif au discursif. Apports de la pragmatique du discours à la didactique des langues étrangères (exemple du FLE) »
2006 – stanowisko profesora nadzwyczajnego UW
2008 – Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej
2018 – tytuł profesora nauk humanistycznych 

Działalność

Przewodnicząca Rady Koordynacyjnej ds. Certyfikacji Biegłości Językowej UW
Przewodnicząca wydziałowej komisji ds. ocen okresowych nauczycieli akademickich
kierownik studiów podyplomowych „Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego” 

Członkostwo w organizacjach i stowarzyszeniach

Przewodnicząca Akademickiego Towarzystwa Romanistów Polskich „Plejada” 

Hobby

Muzyka (uwielbiam słuchać i grać) i glottodydaktyka (uwielbiam uczyć jak uczyć)