
dr hab. prof. UW Maciej Smuk
Zakład Dydaktyki Języków Romańskich
profesor uczelni (grupa badawczo-dydaktyczna)
Tematyka badań
- psychologiczne i społeczne uwarunkowania nauczania/uczenia się (języków obcych);
- przekonania i ich wpływ na funkcjonowanie: reprezentacje deklaratywne i proceduralne, reprezentacje społeczne, teorie subiektywne a teorie naukowe;
- kształcenie filologiczne w Polsce
Publikacje
MONOGRAFIE
Smuk M. (2025). Od przekonań do teorii subiektywnych w nauce języków obcych. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS (w druku).
Smuk M., Grabowska M., Sowa M. (2023). Studia filologiczne w Polsce z perspektywy studenta. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Krawczyk D., Smuk M., Sokołowicz M. (2019). Filologia obca w stulecie swego istnienia. W ruchu uchwycone. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Smuk M. (2019). Teorie obiektywne i subiektywne. Lublin: Werset (publikacja nienaukowa / popularnonaukowa).
Smuk M. (2016). Od cech osobowości do kompetencji savoir-être – rozwijanie samoświadomości w nauce języków obcych. Lublin – Warszawa: Wydawnictwo Werset – Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
ARTYKUŁY W CZASOPISMACH I ROZDZIAŁY (OSTATNIE DWA LATA)
Smuk M. (2024). Développer la compétence de savoir-être en classe de langue : outils, domaines d’influence, perspectives. Études en Didactique des Langues. Foreign Language Learning and Teaching Research 43. Savoir être ou ne pas savoir être / Know how or not to know how, 137-151.
ISSN 2258-1510
https://lairdil.univ-tlse3.fr/edl-etudes-didactique-des-langues
Grabowska M., Smuk M., Sowa M. (2024). Il était une fois … des études philologiques de rêve. Academic Journal of Modern Philology 21 (Special Issue), 59-70.
ISSN 2299-7164
eISSN 2353-3218
https://doi.org/10.34616/ajmp.2024.21.5
Smuk M. (2024). Images mentales en didactique des langues. Concepts clés, nomenclatures et implications didactiques [in] Vaxelaire B., Marsac F., Chebil S., Kleiber G. (red.), Perception, parole et apprentissages, coll. Recherches en PArole. Mons: Éditions du CIPA, 113-128. ISBN 978-2-930200-98-9 / 978-2-930200-99-6 http://www.cipa-asbl.be/page/rp
Smuk M. (2024). Le français – langue mondiale ? Représentations du français et de son enseignement aux yeux des étudiants français et internationaux. Recherches en didactique des langues et des cultures. Les cahiers de l’Acedle 22-1. Didactique(s), plurilinguisme(s), mondialisation(s), 1-15.
ISSN 2606-2534
https://doi.org/10.4000/11qa0
http://journals.openedition.org/rdlc/13438
Grabowska M., Smuk M., Sowa M. (2024). The Last of Us? Czy istnieje przyszłość dla neofilologii? [in] Dąbrowski A., Kajak P. (red.). Neofilolog 62/1. Uczenie się i nauczanie języków obcych w kontekście szkoły wyższej, Poznań – Warszawa, 9-23.
ISSN 1429-2173
eISSN 2545-3971
https://doi.org/10.14746/n.2024.62.1.2
Krawczyk D., Obszyński M., Smuk M. (2023). Les représentations et la place de la littérature française/francophone dans les pratiques de lecture des étudiants des universités européennes. Academic Journal of Modern Philology 20 (Special Issue), 119-131.
ISSN 2299-7164
eISSN 2353-3218
https://doi.org/10.34616/ajmp.2023.20.9
Smuk M. (2023). Badania jakościowe w glottodydaktyce. Analiza ilościowa badań prezentowanych na łamach „Neofilologa” (2012-2021). Neofilolog 61/1, Poznań –Warszawa, 9-30.
ISSN 1429-2173
eISSN 2545-3971
https://doi.org/10.14746/n.2023.61.1.2
Smuk M. (2022). Beauté des sonorités, prestige, utilité ? La langue française vue par des étudiant·es français·es et internationaux·ales à l’époque de la mondialisation [in] Cotelli Kureth S. (dir.). Bulletin suisse de linguistique appliquée (VALS-ASLA) 116, Centre de linguistique appliquée de l’Université de Neuchâtel, Neuchâtel, 77-92.
ISSN 1023-2044
Smuk M. (2022). Conscience et autoconscience dans l’enseignement/apprentissage d’une langue-culture : pourquoi ? quoi ? comment ? [in] Smuk M. (dir.). GLOTTODIDACTICA. An International Journal of Applied Linguistics XLIX/1(2022). Conscience et autoconscience dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères, 7-14.
ISSN 0072-4769
eISSN 2956-3658
https://doi.org/10.14746/gl.2022.49.1.01
Smuk M. (2022). Spodobała mi się ta dwoistość językoznawstwa; Anna Dutka-Mańkowska – Przebieg kariery i dorobek; Publikacje [in] Grycan M., Fijałkowska W., Kieliszczyk A., Pilecka E. (red.), Dyskurs, przekład, poezja. 40-lecie pracy Anny Dutki-Mańkowskiej w Instytucie Romanistyki UW. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 11-13, 21-27, 28-38.
ISBN 978-83-235-5808-8 https://doi.org/10.31338/uw.9788323558088 file:///C:/Users/HP/Downloads/Dyskurs_przeklad_wstep.pdf
Smuk M. (2022). Le français subjectivement parlant [in] Lipińska M., Szeflińska-Baran M. (dir.), L’art de vivre, de survivre, de revivre. L’arte di vivere, di sopravvivere, di rivivere. El arte de vivir, de sobrevivir, de revivir. Approches linguistiques. 50e anniversaire des études romanes à l’Université de Łódź. 50º anniversario degli studi di romanistica all’Università di Łódź. 50º aniversario de los estudios románicos en la Universidad de Łódź. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 239-250. ISBN 978-83-8220-879-5 https://doi.org/10.18778/8220-879-5.19
Smuk M. (2022). Quelle didactique pour le FLE à l’ère de la mondialisation ? [in] Andreo-Raynaud G., Douidi N. (dir.), Langue(s) en mondialisation. Libre(s) échange(s) à l’heure néolibérale ? Paris : Editions des archives contemporaines, 57-66. ISBN 978-28-1300-428-4 https://doi.org/10.17184/eac.5292
Smuk M. (2022). Identifier et affronter les théories subjectives sur l’enseignement/apprentissage des langues [in] Sorba N. (dir.), Transmettre les langues : pourquoi et comment ? Les défis pédagogiques. Louvain-la-Neuve : EME Éditions, 267-283. ISBN 978-2-8066-3761-1 https://liseuse.harmattan.fr/978-2-8066-3761-1
Więcej: https://www.researchgate.net/profile/Maciej-Smuk, https://uw.academia.edu/MaciejSmuk
Przebieg kariery naukowej
2003: magisterium – Instytut Romanistyki UW
2003: uprawnienia pedagogiczne
2006: Diplôme de Français des Affaires (DFA 1) Izby Handlowo-Przemysłowej w Paryżu
2010: stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo – Wydział Neofilologii UW (tytuł rozprawy: Wyzwania dla autentyczności w ujęciu glottodydaktycznym)
2016: stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo – Wydział Neofilologii UW
2021: stanowisko profesora uczelni UW
DOROBEK DYDAKTYCZNY (wybór)
zajęcia z praktycznej nauki języka francuskiego;
zajęcia specjalistyczne z zakresu dydaktyki języków obcych, m.in.: Edukacja językowa w XXI w., Ewolucja metod nauczania języków obcych, Podstawy dydaktyki, Psychopedagogiczne zagadnienia dydaktyki, Tworzenie materiałów dydaktycznych; seminaria tematyczne i wykłady monograficzne; seminaria dyplomowe i doktoranckie;
seminarium ogólnouniwersyteckie (OGUN) skierowane do studentów filologii romańskiej i studentów innych kierunków UW pt. Czynniki indywidualne w nauce języków obcych – perspektywa badacza;
warsztaty skierowane do wszystkich studentów UW, realizowane w ramach programu Klinika Kariery Przyszłego Nauczyciela, pt. Kompetencje psychologiczne trenera/nauczyciela
seminarium badawcze skierowane do studentów Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW pt. Jakościowe wyzwania w glottodydaktyce, czyli o jakościowych metodach w badaniach empirycznych (we współpracy z prof. J. Sujecką-Zając i prof. K. Szymankiewicz);
szkolenia skierowane do nauczycieli akademickich, np. Podróż w głąb siebie, czyli świadomość i samoświadomość w uczeniu się prowadzone w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju (ZIP);
prowadzenie zajęć i seminariów w kilkunastu uczelniach zagranicznych, m.in. jako visiting professor – Paris Sorbonne Université, Université Clermont Auvergne, Université de Poitiers, Instytut Polski w Moskwie
DOROBEK ORGANIZACYJNY NA UW
- Dyrektor Instytutu Romanistyki UW – kadencje 2016-2020 i 2020-2024
- Członek Komisji Rektorskiej ds. opracowania projektu zasad prowadzenia lektoratów i przyjmowania egzaminów z języków na UW – 2021
- Członek Zespołu Rektorskiego UW ds. nauczania zdalnego – 2020
- Zastępca Dyrektora Instytutu Romanistyki UW (sprawy studenckie) – kadencja 2012-2016
- Przewodniczący Zespołu ds. Jakości Kształcenia w Instytucie Romanistyki UW – kadencja 2012-2016
- Koordynator ds. ECTS w Instytucie Romanistyki UW – kadencja 2012-2016
- Członek Rady Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego – od 2012
- Opracowywanie planu zajęć w Instytucie Romanistyki UW – 2011-2012
- Sekretarz komisji rekrutacyjnej w Instytucie Romanistyki UW – 2011
DOROBEK ORGANIZACYJNY POZA UW
- Ekspert zewnętrzny Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – 2019-2022
- Ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA) – 2018-2024
- Członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA) – kadencja 2024-2027
PROJEKTY
Od 2023: Neofilolog 2025 – kariery zawodowe absolwentów studiów językowych w Polsce (wspólnie z prof. M. Sową [UMCS] i prof. M. Grabowską [UWr]); badanie realizowane pod patronatem Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego
2022 – 2024: Apprentissage des Langues MoDiMEs dans une Europe Plurielle / Learning a Less Taught Language in a Plural Europe. PIA 4 ExcellencES Agence Nationale de la Recherche (ANR) – UP-Squared Impulsions interdisciplinaires – Recherche – 2IR Wykonawcy projektu: Aristotle University of Thessaloniki, Universidade de Coimbra, University of Iaşi, University of Niš, Université de Poitiers, Universidad de Salamanca, University of Sarajevo, University of East Sarajevo, University of Thessaly, University of Tirana, University of Turku, Uniwersytet Warszawski (wspólnie z R. Kucharczykiem), Uniwersytet Wrocławski.
2019 – 2023: Filologia obca w perspektywie studenta. Diagnoza reprezentacji i oczekiwań a modelowanie procesu kształcenia neofilologicznego w Polsce (wspólnie z prof. M. Sową [UMCS] i dr M. Grabowską [UWr]); badanie realizowane pod patronatem Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego
2021 – 2022: European perspective on Literature, Culture, Language and Certification (EPoLCLC); współkoordynator – wspólnie z drem D. Krawczykiem i drem M. Obszyńskim; projekt realizowany w ramach sojuszu 4EU+ Wykonawcy projektu: Università degli Studi di Milano, Paris-Sorbonne Université, Uniwersytet Karola w Pradze, Uniwersytet Warszawski – leading university.
Członkostwo w organizacjach i stowarzyszeniach
Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, Association des Chercheurs et Enseignants Didacticiens des Langues Étrangères
Hobby
pasażerski transport lotniczy, obserwacja świata, podróże