ul. Dobra 55, Warszawa

Instytut Romanistyki UW

Maciej Smuk

dr hab. prof. UW Maciej Smuk

Zakład Dydaktyki Języków Romańskich 

profesor uczelni (grupa badawczo-dydaktyczna) 

m.smuk@uw.edu.pl

Tematyka badań

Psychologiczne i społeczne uwarunkowania nauczania/uczenia się języków obcych; świat mentalnych wyobrażeń: reprezentacje deklaratywne i proceduralne, reprezentacje społeczne, teorie subiektywne, kształcenie filologiczne w Polsce

Publikacje

ARTYKUŁY W CZASOPISMACH / ARTICLES

  • Smuk M., Grabowska M., Sowa M. (2023). Studia filologiczne w Polsce z perspektywy studenta. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków.
  • Smuk M. (red.) (2022). GLOTTODIDACTICA. An International Journal of Applied Linguistics XLIX/1(2022). Conscience et autoconscience dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères (redaktor gościnny numeru/rédacteur invité). 
  • Smuk M. (2022). Identifier et affronter les théories subjectives sur l’enseignement/apprentissage des langues [w:] Sorba N. (red.), Transmettre les langues : pourquoi et comment ? Les défis pédagogiques. Louvain-la-Neuve (Belgia): EME Éditions, 267-283. 
  • Smuk M. (2020). Barrières dans l’apprentissage du FLE aux yeux des étudiants polonophones [w:] Kakoyianni-Doa F. et al. (red.). Langues moins Diffusées et moins Enseignées (MoDiMEs). Langues enseignées, langues des apprenants / Less Widely Used and Less Taught Languages. Language learners’ L1s and languages taught as L2s. P.I.E. Peter Lang: Bruxelles – Bern – Berlin – New York – Oxford – Wien, 83-96. 
  • Smuk M. (2017). Construire son identité dans les récits autonarratifs – cas des apprenants en langue [w:] Elmiger D., Racine I., Zay F. (red.). Bulletin suisse de linguistique appliquée (VALS-ASLA), n˚ spécial 2017. Processus de différenciation: des pratiques langagières à leur interprétation sociale, Centre de linguistique appliquée de l’Université de Neuchâtel, Neuchâtel (Szwajcaria), t. 2, 195-204. 
  • Smuk M. (2016). Od cech osobowości do kompetencji savoir-être – rozwijanie samoświadomości w nauce języków obcych. Wydawnictwo Werset – Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Lublin – Warszawa. 
  • Więcej: https://www.researchgate.net/profile/Maciej-Smuk, https://uw.academia.edu/MaciejSmuk
Przebieg kariery naukowej

2003 – magisterium uzyskane w Instytucie Romanistyki UW
2003 – uprawnienia pedagogiczne
2006 – Diplôme de Français des Affaires (DFA ) Izby Handlowo-Przemysłowej w Paryżu
2010 – stopień doktora nauk humanistycznych uzyskany na Wydziale Neofilologii UW; rozprawa napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jolanty Zając, temat rozprawy: Wyzwania dla autentyczności w ujęciu glottodydaktycznym
2016 – stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych uzyskany na Wydziale Neofilologii UW
2021 – stanowisko profesora uczelni 

Działalność

DOROBEK ORGANIZACYJNY NA UW

  • Członek Komisji Rektorskiej ds. opracowania projektu zasad prowadzenia lektoratów i przyjmowania egzaminów z języków na UW – 2021
  • Członek Zespołu Rektorskiego UW ds. nauczania zdalnego – 2020
  • Dyrektor Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego – kadencja 2016-2020, kadencja 2020-2024
  • Zastępca Dyrektora Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego (sprawy studenckie) – kadencja 2012-2016
  • Przewodniczący Zespołu ds. Jakości Kształcenia w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego – kadencja 2012-2016
  • Koordynator ds. ECTS w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego – kadencja 2012-2016
  • Członek Rady Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego – od 2012
  • Opracowywanie planu zajęć w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego – 2011-2012
  • Sekretarz komisji rekrutacyjnej w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego – 2011

    DOROBEK ORGANIZACYJNY POZA UW
  • Ekspert zewnętrzny Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – 2019-2022
  • Ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA) – zespół nauk humanistycznych, dyscyplina: językoznawstwo – od 2018
  • Członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA) – kadencja 2024-2027

PROJEKTY

  • 2022 – 2024

Współwykonawca projektu badawczego, realizowanego w ramach PIA 4 ExcellencES Agence Nationale de la Recherche (ANR) – UP-Squared Impulsions interdisciplinaires – Recherche – 2IR, pt. Apprentissage des Langues MoDiMEs dans une Europe Plurielle Learning a Less Taught Language in a Plural Europe.

Wykonawcy projektu: Aristotle University of Thessaloniki, Universidade de Coimbra, University of Iaşi, University of Niš, Université de Poitiers, Universidad de Salamanca, University of Sarajevo, University of East Sarajevo, University of Thessaly, University of Tirana, University of Turku, Uniwersytet Warszawski (wspólnie z R. Kucharczykiem), Uniwersytet Wrocławski.

  • 2019 – 2023

Inicjator i kierownik projektu pt. Filologia obca w perspektywie studenta. Diagnoza reprezentacji i oczekiwań a modelowanie procesu kształcenia neofilologicznego w Polsce (współwykonawcy: prof. ucz. dr hab. M. SOWA [UMCS] i dr M. GRABOWSKA [UWr]); badanie realizowane pod patronatem Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego – patronat udzielony 30.06.2019 r.

  • 2021 – 2022

Współkoordynator (wspólnie z D. Krawczykiem i M. Obszyńskim) projektu badawczego, realizowanego w ramach sojuszu 4EU+, pt. European perspective on Literature, Culture, Language and Certification (EPoLCLC).

Wykonawcy projektu: Università degli Studi di Milano, Paris-Sorbonne Université, Uniwersytet Karola w Pradze, Uniwersytet Warszawski – leading university.

Link: https://4euplus.eu/4EU-249.html

Członkostwo w organizacjach i stowarzyszeniach

Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, Association des Chercheurs et Enseignants Didacticiens des Langues Étrangères 

Hobby

transport lotniczy, obserwacja świata, podróże